Wszystkie

Vishing- co to jest?

Rozwój technologii ma wiele zalet, jest z pewnością dużym udogodnieniem dla ludzi. Jednak niesie ze sobą również duże ryzyko, ponieważ oszuści znaleźli sposób na wyłudzanie danych do kont bankowych. Jedną z metod stosowanych jest właśnie vishing.

Czym właściwie jest vishing?

Jest to wyłudzanie ważnych danych za pomocą rozmów telefonicznych. Działają oni zazwyczaj w 3 krokach:

1. Podszywanie pod zaufany numer.
Przestępcy wykorzystują słabe strony sieci GSM. Ten rodzaj sieci daje możliwość podszycia się pod dowolny numer infolinii. Najczęściej wykorzystują numery banków, do których należymy lub policji i podszywają się pod ich pracowników.

2.Wyłudzanie informacji na nasz temat.
Gdy już czują, że osoba do której dzwonią uwierzyła w to, że są oni pracownikami danej instytucji, starają się wyłudzić nasze prywatne dane. Interesującymi ich kwestiami może być np. numer PESEL, nazwisko rodowe matki czy informacje, które zazwyczaj są podawane w bankach, aby zweryfikować tożsamość klienta. Czasem pytają wprost o login i hasło do konta bankowego, podając przy tym bardzo wiarygodne przyczyny.
Istnieje również inny sposób, aby nas oszukać. Przestępcy proszą o zainstalowanie oprogramowania, pod pretekstem np. ulepszenia aplikacji. W rzeczywistości pomaga on uzyskać dostęp do naszych danych.

3.  Kradzież pieniędzy z konta
Dane, które udało się oszustom uzyskać od nas w poprzednich krokach wykorzystują oni, aby dostać się na nasze konto i ukraść z niego pieniądze.

Jak więc bronić się przed vishingiem?


Po pierwsze, gdy masz wrażenie, że osoba która podaje się za pracownika banku może być oszustem NIE PODAWAJ SWOICH DANYCH! Najlepszym rozwiązaniem będzie rozłączenie się, a następnie skontaktowanie z bankiem w celu potwierdzenia tożsamości osoby, która do nas dzwoniła.


Po drugie, nie wierz w wiadomości, e-maile, telefony, w których ktoś prosi Cię o Twoje dane wrażliwe czy hasła. Prawdopodobnie jest to właśnie próba oszusta. W celu weryfikacji, czy wiadomość faktycznie jest wysłana z banku, najlepiej zadzwoń na infolinię.
Po trzecie, nigdy nie korzystaj z numerów, które zostały podane przez osoby dzwoniące, ani nie instaluj nic, co te osoby zaproponują.